Ponovno se na Motovun PhotoHill-u sa svojom izložbom predstavljaju i naši dragi prijatelji iz Slovenije – članice i članovi Fotokluba Maribor, ove godine s izložbom pod nazivom „Diptih“.
U davna vremena, kada su slike i rezbarije urezivane u vosak i drvo, skladištene su tako da su ih stavljali jednu na drugu, licem na lice, kako bi se njihove površine zaštitile tijekom transporta i skladištenja. Dakako, umjetnici ovih dijela su u obzir uzeli njihovu međusobnu estetiku i sukladno tome ih uskladili. Takva dijela su nazvana „diptih“, što na grčkom znači „dupla slika“.
Diptihe se uglavnom izrađivalo od bjelokosti, drva ili metala, a bivali su ukrašeni bogatom reljefnom strukturom. Najstariji poznati diptih je Ancius Probus, iz 406. godine. Najpoznatiji diptih je svakako diptih najvećih poganskih obitelji s početka 4. stoljeća, Symmachi i Nicomachi. Oba diptiha i njihovi reljefi izrađeni su od bjelokosti i kombinirani sa šarkama koje im omogućuju da budu zapečaćene. Postoje dvije različite priče i zapisi koji se međusobno nadopunjuju. Također poznajemo diptihe iz drugih razdoblja, prikazane na različitim materijalima i stvorene u različitim kulturnim okolnostima.
Povijest umjetnosti diptiha definira ga kao oltarnu ili pobožnu sliku s dva krila koja se može otvoriti. U današnje vrijeme definiraju se kao djela koja se sastoje od dva odvojena dijela, obično su to slika ili fotografija, smještena jedno pored drugog kao par koji prenosi zajedničku ideju ili osjećaj. Prema Gestaltovom principu “blizine”, kada vidimo dvije stvari jednu pored druge, preuzimamo odnos između njih i odmah počinjemo tražiti njihovu vezu. Pretpostavljamo da je za ovu umjetničku instalaciju umjetnik ima razlog. Te poveznice često nisu očigledno prikazane i na taj način izazivaju različita pitanja u gledatelju, na koja je ponekad vrlo teško odgovoriti. Neophodno je shvatiti da svi diptihi tvore dvojnost, binarnost, polarnost ili analogiju. Često prvi odgovori na njih dolaze iz veze s njihovim vizualnim elementima, kao što su boja, kontrast, svjetlina, tekstura, kretanje, sjenčanje i kompozicija. Drugi odgovori odnose se na razmišljanje o djelu, njegovom konceptu, psihološkom i emocionalnom odnosu između dva dijela diptiha.
Članovi fotokluba Maribor, koji su sudjelovali na skupnoj izložbi, odlučili su pokazati svu veličanstvenost diptiha. Njihove fotografije, koje su predstavljene kao diptihi, izrađene su u crno-bijeloj tehnici i bojama, prikazujući različite slike i motive.
Fotografi su prikazali diptihe različitim oblicima, postupcima i motivima. Najčešći motiv fotografija koje su snimili fotografi su urbanizam, arhitektura i industrija (Janja CIZEJ, Dušan GAJŠEK, Bojan GOLČAR, Gorazd GUMZEJ, Bojan HAJDU, Maja MODRINJAK, Emil MOVH, Rasto PUŠAUER, Suzana PUŠAUER, Bojan ŠENET, Teodor VEINGERL, Aleš ŽIBERNA). Fotografski prikazi arhitekture prepliću se s motivima iz prirode (Aleksander BRUNČKO, Janja CIZEJ, Leon GOBEC, Jože MARINIČ, Špela MALENŠEK, Saša KOS, Aleš ŽIBERNA). Slično tome, imamo urbanizam isprepleten prikazima prirode (Saša KOS, Špela MALENŠEK, Rasta VREČKO, Aleš ŽIBERNA). Mnogi fotografski diptihi bili su povezani samo s prirodom, bez preplitanja s navedenim elementima (Aleksander BRUNČKO, Almira ĆATOVIĆ, Bojan GOLČAR, Marjan LAZNIK, Matjaž MAJCENOVIČ, Rudi URAN, Branko ZOROVIČ). Priroda je često isprepletena sa životom čiji su motivi na različite načine prikazivani od strane fotografa koji nas podsjećaju da život prolazi, ali je u isto vrijeme pun avantura (Gero ANGLEITNER, Bojan HAJDU, Miha KACAFURA, Branimir RITONJA, Gregor SALOBIR) , Naše životno vrijeme također ispunjava rad, koji je zapravo konstanta našeg svakodnevnog života, ali i jedan od motiva prikazanih diptiha (Anja CIGALA, Polona MAROLT). Na prikazima diptiha pojavila se i ljubav s prikazima voljenih mladenaca (Anita KIRBIŠ, Uroš PODOVŠOVNIK). Slijedi ljubav (Bosiljka AMBROŽ, Matjaž WEIGELE) i raznoliko prikazivanje portreta ljudi i životinja (Dušan BREZOVNIK, Daniel KODRIČ, Uroš PODOVŠOVNIK, Breda PREŠEREN, Oliver TKALEC). U svakom slučaju, ne smijemo zaboraviti prikaze ženskog tijela (Zdenko FRANGEŽ) i njegovo djelo (Bojan SOBOČAN, Maja ŠIVEC), koje je uglavnom na prikazima diptiha, zapravo vrlo čest motiv. Diptih, međutim, ne bi bio da ne bi bilo prikazivanja mrtvog života na njemu (Matjaz WIEGELE).
Fotografi su na različite načine snimali fotografije u diptih tehnici. Povezali su fotografije snimljene u isto vrijeme, kombinirali različite motive i prikaze koji zajedno čine diptih. Većina fotografija se dodiruje, neke se preklapaju ili se grupiraju. Neki diptihi sadrže veće ili manje promjene kuta gledanja. Sve su to samo neke od mogućnosti koje fotografi koriste za izradu diptiha.
Diptihi, koje nam predstavljaju članovi foto-kluba Maribor, svakako su raznoliki, s zanimljivim kontekstima i asocijacijama koji će gledatelje privući, a oni će vlastitom maštom tvoriti veze između diptiha.
dipl. um. zgod. Pavlina Grošelj
SUDJELUJU:
Aleksander Brunčko, Aleš Žiberna, Almira Ćatović, Ambrož Bosiljka, Anita Kirbiš, Anja Cigala, Bojan Golčar, Bojan Hajdu, Bojan Sobočan, Bojan Šenet, Branimir Ritonja, Branko Zorovič, Breda Prešeren, Daniel Kodrič, Dušan Brezovnik, Dušan Gajšek, Emil Movh, Gero Angleitner, Gorazd Gumzej, Gregor
Salobir, Janja Cizelj, Jože Marinič, Leon Gobec, Maja Modrinjak, Maja Šivec, Marjan Laznik, Matjaž Majcenovič, Matjaž Malenšek, Matjaž Wigele, Miha Kacafura, Mihael Brunčko, Oliver Tkalec, Polona Marolt, Rasta Vrečko, Rasto Pušauer, Rudi Uran, Saša Kos, Suzana Pušauer, Špela Malenšek, Teodor Veingerl, Uroš Podovšovnik in Zdenko Frangež.